Mint
azt e sorozat első részében írtam, „Ezzel a könyvvel világi
ferences testvéreim fölkérésére kezdetem el foglalkozni”.
Ebből következik, hogy a szöveget úgy dolgoztam föl, hogy azzal
segítsek minden világi ferencesnek, hogy a maga „nem szerzetesi”
életében Szent Ferenc-i módon cselekedjék. Most, hogy nagy
nyilvánosság elé viszem a szöveget, időnként alakítok rajta,
máskor azonban, meghagyom világi ferencesek számára készült
formában. Pedig egyszerűen változtathatnék azon a kifejezésen,
hogy „mi, világi ferencesek”. Csak annyit kellene írni: mi,
akik követni akarjuk Jézus Krisztust. Azért írhatnám ezt, mert
Szent Ferenc élete éppen erre példa. Ő az evangélium szavainak
komolyan vevésével mást sem tett, mint igyekezett jézusi
emberként cselekedni és jézusi emberré válni. Nos, tehát
következzék az a gondolatébresztő olvasmány, melyet Szent
Bonaventura Assisi Szent Ferencről szóló könyvének első
fejezetéről írtam.
Miről szól ez 1. fejezet?
Az
első fejezet egy többé-kevésbé időrendi sorrendbe szedett
történetek egymásutánja, melynek főszereplője… Ki is-e
történetek főszereplője? Elsőre azt gondolnánk, hogy Szent
Ferenc. Másodjára azt gondolnánk, hogy egy megtéréséhez egyre
közelebb és közelebb jutó, jó természetű ifjú kereskedő.
Harmadik nekifutásra arra jövünk rá, hogy a történetek fő
szereplője az isteni kegyelem, mely jó természetre épít. Én azt
hiszem, mind a három alkalommal jóra gondolnánk.
Talán
érdemes ezen állításom alátámasztására az első fejezet első
részét újra olvasni!
„Élt
egy ember Assisi városában,
Ferenc,
kinek áldott emlékezete,
mert
Isten édes áldásaival jóságosan megelőzte őt,
a
jelen élet veszedelmeiből is kegyesen kiragadta,
és
az égi kegyelem ajándékaival is
Miért jó egy világi ferencesnek, ha ismeri azokat a történeteket, amelyek Szent Ferenccel megtérése előtt történtek?
Először
is tisztáznunk kell, hogy mi a megtérésnek az a felfogása, melyet
Szent Bonaventura képvisel. Bár erről a 2. fejezetből tudhatunk
meg többet, már itt, az 1. fejezetben is kapunk két kvázi
definíciót. Az egyik az, amely a most tárgyalt fejezet 2.
szakaszában olvasható: „Ferenc még nem ismerte Isten rá
vonatkozó szándékát…”. A másik az, amivel Bonaventura zárja
ezt a fejezetet (eddig arról volt szó, amit) „…Ferenc, Isten
embere, még akkor cselekedett, amikor életmódját tekintve még
nem vonult vissza a világból”. Értjük e két meghatározást.
Első: az ember akkor tér meg, amikor fölismeri Isten rá vonatkozó
szándékát. Második: az ember akkor tér meg, amikor visszavonul a
világból.
De megteheti-e egy világi ferences, hogy visszavonul a
világtól? Szerintem, nem.
Akkor
nekünk annyi marad, hogy minden nap megfeleljünk Isten ránk
vonatkozó szándékának. Igen, azt hiszem „mindössze” ennyi.
És ezt a „mindössze ennyit” Szent Ferenc nyomán tehetjük meg.
Ezért is érdemes olvasnunk az 1. fejezet történeteit.
Az
első történetben Isten a kezdeményező. Betegséget enged
Ferencnek elszenvedni, s ez segít neki, hogy fölgyógyulása után
nagylelkűbb legyen.
Ebben
a lelkiállapotban álmot lát, melyet először úgy értelmez, hogy
lovaggá kell lennie, s ennek a felszólításnak azonnal eleget is
szeretne tenni, és útnak indul. Mielőtt azonban még a herceghez
érne, akinek szolgálatába állna, Isten hangját hallja, akivel
valóságos párbeszédbe kerül. S ettől „gondtalanná és
örvendezővé” válik és, ahogy a 4. szakasz első mondatából
megtudjuk: „visszavonult a mindennapi kereskedés forgatagából
(és) buzgón esdekelt, hogy égi kegyelem mutassa meg neki, mitévő
legyen.”.
Akkor
Isten vezette őt, ily direkt módon és ez mégis a megtérése
előtt történt? Igen. És itt szeretnék visszatérni arra, hogy
mit kérdeztem ennek a beszélgetés indító szövegnek az elején.
Nem azt, hogy ez a fejezet Isten kegyelmének „működéséről”
szól?
De
milyen ez a kegyelem? Édes. És türelemre nevelő. És rejtélyes.
Aktivitást vár mindenkitől. Isten elrejtőzik és alig várja,
hogy megtaláld. Az 5. szakasz éppen arról szól, hogy hogyan tudod
megtalálni Istent.
Az 5. szakasz tartalma
Ezt
a történetet mindenki ismeri. Szent Ferenc legyőzve önmagát
megcsókol egy leprást, akiről kiderül, hogy Jézus maga volt.
Gondoltál már arra, hogy ha egy nehéz helyzetben legyőződ
önmaga, akkor rájössz, hol találod Jézust? Ha legyőződ önmagad
és nem követsz el bűnt, akkor méltó vagy arra, hogy
szentáldozásban részesülj.
A
6. szakasz azt meséli el, ahogy Szent Ferenc gondoskodott a
leprásokról, és ahogy Rómában segített a koldusoknak.
Miért maradt e gondolatébresztés után mégis valami hiányérzetünk a szövegelemzéssel kapcsolatban?
Azért,
mert nem szóltam még arról a mindenkiben fölmerülő gondolatról,
hogy Szent Ferenc életében annyi, de annyi minden történik úgy,
mint a Biblia nagy alakjaival. Álmot lát és félreérti. Isten
szól hozzá és válaszol neki. Isten engedelmességet kér és
teljesíti. De tudjuk, hogy Isten nem nyit új fejezetet a
Szentírásban. Akkor miért ezek a párhuzamok? Azért, mert bár az
ember létét és tetteit bármilyen alapvetően meghatározza a kor,
amelyben élnek, Isten állandó. S, ha Isten állandó, de az ember
változik, akkor miért lesz ezekből az isteni indítványokból
mindig ugyanaz? Azért, mert az emberben egy dolog Istennel
kapcsolatban örök. Az ember vágyakozik Isten után. Ebben volt
Szent Ferenc egy óriás. Így fogalmazta meg Szent Bonaventura ebben
a fejezetben a 4. szakszban. „…a mennyek utáni vágyakozás
hevesen izzott benne,…”.
Comments
Post a Comment