Amit
ebben a fejezetben olvasunk annak halvány nyomát is nehezen
találjuk életünkben. Ebben a fejezetben ugyanis azt a kemény
aszkézist ismerjük meg, amelyet Assisi Szent Ferenc gyakorolt.
Tudjuk, hogy alig evett, sőt direkt elrontott finom ételeket, hogy
ezzel megakadályozza, hogy élvezethez jusson. Tudjuk, hogy a
megvakulást is inkább vállalta, mintsem hogy lemondjon bűnei
siratásáról. Tudjuk, hogy a földön aludt. De miért tette ezt,
aki a teremtett világ minden kis és nagy lényét örömmel
megcsodálta? A válasz egyszerű és a fejezet első és második
mondatában megkapjuk a választ: maga is lelkesen hordta Krisztus
keresztjét, hogy a győzelem pálmájáig jusson.
Elgondolkodtató
szemlélet
Első
gondolatunk e cél megismerése után az lehet, hogy jó, azért volt
a maga testéhez ilyen kíméletlen Szent Ferenc, hogy a lelkéhez jó
legyen. Ez a gondolat nem is rossz. De én úgy vélem, ennél
messzebb is mehetünk. Aki Krisztus keresztjét hordozza az nem
egyszerűen a lelkéhez jó, az Krisztushoz jó. Majdnem úgy, ahogy
Cirenei Simon. Majdnem, hiszen Cirenei Simon átvette a keresztet
Jézustól és hordozta is egy ideig, de ő akkor ennek a tettnek a
misztikai mélységeit nem ismerte. Szent Ferenc és kortársai
viszont már kiválóan tudták, hogy miközben önnön testükhöz
kemények, Jézushoz gyengédek.
Ezt
így napjainkban elmondani szinte lehetetlen. Nem azért, amit
annyian mondanak, hogy a fogyasztói társadalom haszonélvezői
nevetségessé teszik az önmegtartóztatást. Nem. Annak a Szent
Ferencnek, aki kitartóan böjtöl és fázik és fájdalmakat okoz
saját magának, nem az élvezeteket hajszolókon jól meggazdagodók
az igazi ellenségei. Nem rájuk olvas legnagyobb ítéletet Szent
Ferenc életpéldája. Akkor kire?
A
kereszt hordozása életünk végéig
Szent
Ferenc és minden szent aszkézise azt mutatja meg, hogy az eutanázia
nem járható út. Az ún. kegyes halál ugyanis szeretet nélkül
való. Miért? Mert nem szereti az ember Istent, ha érte nem vállal
saját testében áldozatot. És azt hiszem, ez az a tanulság, ami
megmutatja, hogy mindenki élhet úgy, olyan aszkézisben, mint
Assisi Legboldogabb Embere. Mert a lényeg egy önmegtartóztatás
esetében nem az, hogy milyen nagy a mértéke, hanem az, hogy
mekkora szeretet váltotta ki.
Szent
Ferenc is bocsánatot kért szamár testvértől
Tudjuk,
hogy Szent Ferenc szamár testvérnek nevezte a testét, de azt is
tudjuk, hogy élete végóráiban bocsánatot kért szamár
testvértől. Tudjuk azt is, hogy egy világban élő keresztény
nagyon sok mindenről nem mondhat le, mert olyanok a körülmények.
Az emberi leleményesség azonban nem ismer határokat.
Ismerek
egy világi ferencest, aki lassan 20 éve sosem tesz cukrot a
kávéjába. Ismertem egy fiatalokból álló kisközösséget,
amelynek a tagjai a nagyböjtben sosem ültek le villamoson, buszon.
Ismertem egy olyan kövér nőt, aki nem evett vacsorát, amiről
mindenki azt gondolta, hogy fogyókúra, pedig böjt volt.
Kis
visszafogottság
Miben
utánozhatjuk akkor mi is az aszkéta Szent Ferencet? Mondjunk le
apró élvezetekről és tegyük ezt nagy szeretettel. És ez nem az
én gondolatom. Kalkuttai Teréz Anya is ezt javasolja. Kis tett,
nagy szeretet. Nemde a szentek egyezségét hirdeti az Egyház?
Comments
Post a Comment