Skip to main content

Isten emberben godolkozik

Tudom, hogy azt a kérdést, amelyről most írok sok egyházszociológus úgy mutatja be, mint karizma és intézmény problémáját. Azt is tudom, hogy amit írni fogok, az nem tudományos okfejtés. Csupán az egészségesnek vélt hitérzékemre hagyatkozom, amikor elmondom, mit figyeltem meg.
Isten, szerintem, emberben gondolkozik. Ő Ferenc testvért, Leó testvért, Boróka testvért, János testvért és a többieket szólította meg. Ő nem alapította meg a világi ferences rendet sem, de az első rendet sem. Embereket szólított meg, hogy szeressék őt. És ők mindenüket ott hagyva szerették őt. Ehhez a "szeretéshez" kerestek formákat, így született a regula. Tovább megyek!
Jézus 12 tanítványt választott, s minden választáskor nevükön szólította őket. "Te Péter vagy" - kezdete azt a pár mondtot is, melyben az egyház fejéül egy embert, egy halászembert jelölt ki. Talán nem javítanak ki az egzegéták, ha  azt állítom, hogy Jézus nem csak le akarta fordítani Péter nevét és az evangelista sem csak a jobb érthetőség kedvéért idézte így a Mestert. Szerintem azért kezdődik így ez a gondolat, hogy "Te", mert az Istennek elsősorban emberek, sőt barátok, kellenek.
Ezt értem én azon, hogy Isten emberben gondolkozik, nem intézményekben. Nem a ferences világi rendben.Tudom, hogy arra gondolosz most, vajon benned is gondolkozik-e az Isten. Szerintem igen, de jobb, ha Tőle kérdezed meg.:)

Comments

Popular posts from this blog

Gondolkodjunk a katolikus gondolkodásmódról!

A probléma adott. Sokszor tapasztaljuk, hogy olyan vádak érnek bennünket, katolikusokat, amelyeknek nincs semmilyen alapjuk. Ilyenkor gondolhatunk cselvetésre vagy burkolt keresztényüldözésre is, de az biztos, hogy az ilyen támadások végrehajtói, akik rólunk „kígyót-békát kiabálnak” legtöbb esetben úgy utálnak bennünket, hogy nem ismerik a katolikus gondolkodásmódot. És én azt mondom, erről ők is, mi is tehetünk. De miért a katolikus gondolkodásmód léte vagy nem léte a kulcskérdés?


Rövid leszekTalán sokan várnák, hogy akkor most itt definiáljam a katolikus gondolkodásmódot. Ez teljesen szétfeszítené ennek az írásnak a kereteit, de röviden mégis annyit mondanék, hogy katolikus módon az gondolkozik, akinek ugyanaz szép, jó és igaz, ami Istennek is az. Persze definiálhatnám más módon is. Például úgy, hogy az sajátította el a katolikus gondolkodásmódot, ki úgy éli meg hitét és úgy gondolkozik a hétköznapi és tudományos kérdésekben, hogy az összhangban van a katolikus egyház éppen arra a ké…

Megállnak Jézus szavai, hogy nem tudják mit cselekednek

Mindannyian ismerjük Jézus szavait, amit keresztfeszítőiről mondott. „Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, hogy mit cselekednek!”
Sokan gondolják úgy, hogy ma már mindenki tudja, mit cselekszik, aki üldözi a keresztényeket. A világban elterjedt az ismeret arról, hogy Jézust kinek tartják a benne hívő. De tényleg?

Az ismeretek ma is felületesek. Ha egy ateista el is olvassa az Evangéliumot, megfelelő segítség nélkül rosszul fogja értelmezni. Aki soha nem járt hittanra vagy akár többször bérmálkozott, annak nincsenek megfelelő ismeretei Jézusról. De a keresztényekről sincsenek megfelelő ismeretei. A keresztény gondolkodásmód, érzelemvilág, cselekvési formák, döntések nem ismerhetők meg kívülről. Aki nem éli a kereszténységet csak tanulmányozza, az sosem tapasztalja meg, hogy milyen kereszténynek lenni.
A keresztény ember Krisztus-követő. Aki nem kérdezi meg nap, mint nap Krisztust, hogy merre menjek Mester, az járhat templomba, áldozhat könnyek között, sosem fogja tudni, hogy amikor …

Hogy írja Isten a történelmet?

Az ókori görög drámaírók ismerték az isteni beavatkozás jelenségét. Mikor színdarabjaikban egymásnak feszült az emberi jó és az emberi rossz, gyakran fordult elő, hogy az embert meghaladó erő döntötte el a küzdelmeket, így vagy úgy. Ez egy világos vélemény arról, hogy miként lép isteni erő a világ történetébe. De mit tanít a történelemről a katolikus egyház?
A katolikus történelemfelfogás A katolikus egyház szerint a történelem üdvtörténet. Az események úgy követik egymást, hogy bár részben ismétlődnek benne helyzetek és események, az emberiség útja az Istentől való elszakadástól az Istenhez való végleges megérkezésig vezet. Ez lesz a feltámadás napja. Ekkor megérkezünk.


Sokan kérdezik Az üdvtörténetről sokan meg szokták kérdezni, hogyan történhet abban minden Isten terve szerint, ha van minden embernek szabad akarata. Erre a kérdésre azt a választ szokták adni, hogy Isten titkai kifürkészhetetlenek. Isten útjai meghaladják a mi utainkat. S bár Istenről sokat tudhat az ember, azt is, hogy…