Ennek a fejezetnek, azaz a tárgyalt könyvünk 4. fejezetének a címe a következő. A rend előrehaladása Szent Ferenc irányítása alatt, és a korábban jóváhagyott regula megerősítése. Ha végigolvassuk a fejezetet, meg kell állapítanunk, hogy a szerző valóban ezt is meséli el. És ezek után mégis érvényes a kérdésünk, hogy miről szól a 4. fejezet.Egy renddel kapcsolatos érvényes kérdések
A
4. fejezet rendkívül fontos a könyv egésze szempontjából. Itt
ugyanis ismerteti Szent Bonaventura az összes olyan elhinni valót,
ami egy renddel kapcsolatban fölmerülhet. Így ennek a fejezetnek a
címe az is lehetne: Beszámoló minden elhihetőről, amit egy
renddel kapcsolatban el kell hinni.
Mit kell a rendel kapcsolatban elhinni?
A
rend alapítójának meg kell bizonyosodnia arról, hogy rendje Isten
akaratából létezik. A rendbe lépőnek meg kell bizonyosodnia
arról, hogy a rend valóban Isten akaratából létezik és Istennek
vele kapcsolatban az a terve, hogy ő e rendnek tagja legyen. De
hogyan lehet erről megbizonyosodni?
A megbizonyosodás három útja
Szent
Bonaventura, a középkori ember egyszerű hitélményeinek és
egyszerű vallásos gondolkodásának birtokában három ilyen
megbizonyosodási lehetőséget mutat be. Égi jóslat, csodák és
pápai megerősítés.
Photo by Michael Martinelli on Unsplash |
Ezek mindegyikére példát találunk a 4.
fejezetben. Az égi jóslatról a 2. pontban ezt olvassuk: „Ám
Krisztus szolgája nem önmagában vagy övéi igyekezetében bízott,
hanem kitartó imádsággal az isteni akarat tetszését kutatta ez
ügyben (az ügy , hogy az emberek között éljenek-e vagy
elvonuljanak remeteségbe). Égi jóslattól megvilágosodva belátta
végül, hogy őt arra küldte az Úr, hogy Krisztusnak nyerje meg a
lelkeket...”
Csodákról
is sokat olvasunk a 4. fejezetben. Biztosan minden e könyvet olvasó
megőrizett az emlékezetében ezekből legalább egyet, de én is
idézek itt most valamit. Amikor a testvérek már több mint ötezren
voltak és káptalanra gyűltek össze, rendkívül szegény
körülményekben tartózkodtak a Porcincula Boldog-asszony templom
környékén. Sokakban fölmerülhetett a gondolat, hogy jó-e ez
így? Talán megkísértette őket a gondolat, hogy miért viseljék
jelen nyomorúságukat. Hogy itt kell-e lenniük. Erre volt válasz
egy olyan csoda, amelynek felületi jelenségében, nevezetesen, hogy
látta „boldog Ferencet, amint levegőbe emelkedve, kezeit mintegy
kereszt alakban kitárva, megáldja a testvéreket.” csak egy lélek
részesült, de amely csoda idejében „mindnyájan érezték, hogy
olyan szokatlan lelki vigasszal teletek el, hogy a szent atya valódi
jelenlétéről bizonyosan maga a Lélek tett tanúságot
bensőjükben...”.
A
harmadik út pedig, az arról való megbizonyosodásról szól, hogy
életformájuk helyes igen egyszerű. Ha Krisztus földi helytartója
jóváhagyja a rend reguláját az azt jelenti, hogy életformájuk
helyes.
Mi nem vagyunk szerzetesek
Ugyan
mi nem vagyunk szerzetesek, de ebből a fejezetből rengeteget
tanulhatunk. Hányszor merül föl egy laikus katolikus életében is
a kérdés: Jó helyen vagyok-e? Tényleg erre a főiskolára kell
járnom? Tényleg el kell mennem erre a zarándoklatra? Az Isten
akarata, hogy dolgozzam nyugdíj után? Ha nincs gyermekünk,
csecsemőt vagy egy nagyobbacskát fogadjunk örökbe? Olyat látok a
munkahelyemen, aminek jogszerűsége kétséges, maradjak? Sokszor
megkérdezzük mi is, mi Isten akarata.
Velünk nem történnek csodák
De!
Csak nem vesszük észre. Bennünket nem fogad a pápa. Igaz, de a
pápák nagyon sokat írtak, azokat a műveket mi is olvashatjuk. Mi
is kérhetünk, hát jelet és mi is kapunk útbaigazítást pápáktól
– csak legfeljebb máshogyan.
És
itt valami fontosat még zárásként el szeretnék mondani. Isten
rejtőzködő, de semminek sem örül jobban, mintha megtaláljuk.
Istennek terve van minden emberrel. Valahogy mindig megtalálja a
módját, hogy megértesse velünk a tervét. Csak kérni kell...
Comments
Post a Comment