Kezdjük
az alapoknál! A politika az érdekérvényesítés színtere. Az
érdekérvényesítés módja századokról századokra változik.
Jelenleg demokrácia van Magyarországon. Így a katolikusok
érdekérvényesítésének módszere a pártpolitizálás és a
szavazás. De tetszik-e Jézusnak, hogy ezek közül az egyikben vagy
mindkettőben része legyen egy katolikusnak? Van-e ennek jézusi
alapja?
Jézus
korában más volt...
Jézus
korában más volt a társadalmi berendezkedés. A hit, a nemzet, a
vallás, a társadalom egy egységes, részletesen szabályozott
rendet képezett, amelyen az sokat csorbított, hogy Róma uralma
alatt éltek, de a lényegén nem változtatott. Az, mint kérdés,
hogy részt vesz-e egy zsidó a politikában, nem merült föl úgy,
mint ma. Ezért nehéz Jézusnak szavát találni arról, hogy ma, a
XXI. században egy magyar katolikus hogyan politizáljon.
Az érdeken túl
Ha
azonban a politikát nem, mint magányos jelenséget nézzük, akkor
egy lépést hátra lépve meglátjuk, hogy mi is az igazi tétje a
katolikusok politikában való részvételének vagy rész nem
vételének. A háttér ugyanis maga a társadalom. Az a világ,
amiben élünk: annak minden viszonyával, gazdaságával, technikai
fejlettségi szintjével, a tudás átadásának rendszerével, az
innováció lehetséges útjaival és az azt támogató
intézményrendszerével, az egészséges életvitel megteremtésének
intézményrendszerével stb. Ennek a világnak mind van kapcsolata a
politikával. És Jézus erről a világról igenis mondott valamit.
Ezt mondta: „Nem azt kérem tőled, hogy vedd ki őket a világból,
hanem hogy óvd meg őket a gonosztól.” Jn17, 15.
Számomra
ez annyit jelent, hogy nem elszigetelten, a világtól elzártan kell
élnem, hanem benne kell élnem. És jó döntéseket kell hoznom. Jó
politikai döntéseket is ideértve.
Sovány alap ez...
Az
Egyház kétévezredes története során sokkal pontosabb, mélyebb és
körültekintőbb módon vizsgálta ezt a kérdést, mint most én.
A Hittani Kongregáció 2003-ban kiadott egy dokumentumot, mely az én
általam most tárgyaltakat sokkal szakszerűbben mondja el. Akit ez
érdekel, ide kattintva az egész szöveget elolvashatja magyarul. Amire én ebből
a
szövegből szívesen
hivatkozom most az az, hogy ha az Egyház egy változó világban
újból és újból szembesül társadalmi problémákkal; és ha az
egyház tagjai újból és újból szembesülnek a dilemmával, hogy
részt vegyenek-e a politikai életben; akkor legjobb, ha szentekre
hallgatnak. Én most csak Don Bosco nevelési céljára hívom fel a
figyelmet. A XIX. században élő olasz szent azt akarta hogy
növendékei jó polgárok és jó hívő emberek legyenek. De hol
van itt a gyakorlat?
A magyar katolikus közösségeket megosztják politikai kérdések
Az
általam fölvetett kérdés, hogy mi legyen a katolikusok viszonya a
politikához, azért érdekel sokakat, mert időről időre előjönnek
katolikus közösségekben politikai kérdések. Egy példát mondok.
Az április 8. választások napján többen kezdeményezték, hogy a
szentmise után minden templomban énekeljük el a Himnuszt. Akik
ellene szóltak azzal érveltek, hogy a szentmise Isten műve, így
annak rendjébe a legkisebb beavatkozás is hiba. Itt megengedek
magamnak egy epés megjegyzést. Akik így gondolkoznak, vajon
helytelenítik-e, hogy sok afrikai ember énekelve és táncolva
vonul be a szentmisére, mert ez az ő kulturális identitásának a része?
De térjünk vissza a példának felhozott vita bemutatásához!
Véleményem
szerint, a katolikusok egy része azért nem szeret politizálni,
mert az érdekek egyeztetése a vélemények ütköztetésével jár.
Sok katolikus békességet szeretne. Utálja a vitákat. Gyűlöli a
széthúzást. És (nagyon helyesen) azt keresi, ami összeköt.
Ezért kerüli a konfliktusokat. Közülük többen kikötik, hogy
nagy családi ebédnél politikáról tilos beszélni. Jó ez így?
Megfutamodás
Véleményem
szerint a béke sohasem születhet meg megfutamodásból. Nem kell
kiszállni a katolikusoknak a politikai térből. Nem kell elzárkózni
minden vitától. A gyávaságot nem szabad összetéveszteni a
békességességgel. Ha valakinek vannak nézetei, miért ne
hangoztathatná? Tudom, mit mondanak erre, aki ellenemben érvelnek.
Azt, hogy „Arról tudják meg az emberek, hogy tanítványaim
vagytok, hogy szeretettel vagytok egymás iránt.” Jn13, 35. A
szeretet azonban nem lehet olyan, mint farizeusok szeretete. Valljuk
be! A mai Egyházban is vannak farizeusok. A mai világban is vannak
farizeusok. Őket is kell szeretnünk, és nem úgy kell szeretnünk, ahogy ők szeretnek.
De ki a farizeus?
Hogy
mondhatom azt, hogy a mai katolikusok között farizeusok is vannak?
Lélekben farizeusokra gondolok. Onnan ismerem meg őket, hogy
egészen egyszerű eldöntendő kérdésekre (igen vagy nem) hosszú,
érthetetlen válaszokat adnak. Vagy nem válaszolnak. Jézus pedig
erre figyelmeztet bennünket: „Beszédetek legyen igen, igen; nem,
nem.” Miért? „Ami ezt meghaladja, az a gonosztól van.” (Mt5,
37)
Egy
ilyen kommunikációs közegben, amelyben farizeusok is vannak,
minden jóakaratú embernek kihívás jól megtalálni a békesség
útját. Hány, de hány olyan beszélgetés van, katolikusok
közösségeiben, ahol van valaki, aki nem önmagát adja? Ilyen
esetben a többieknek nagyon nehéz szerető pozíciót fölvenni. De
erre is adott példát a mi Mesterünk.
Hány
olyan helyzet van az Evangéliumban, amikor Jézus nem a konkrét
kérdésre válaszol, hanem a ki sem mondott, a lélek mélyében
levő kérdésre? Hányszor írják az evangelisták, hogy Jézus
átlátott a kommunikációs csapdát állítók szándékain. Ezt a
fajta kommunikációt megtanulni és alkalmazni bárkinek lehet. A
Lélek ott fúj, ahol a haragunk forrósodik és lehűt bennünket a
szelével. Ha valaki azzal a szándékkal megy bele politikai
vitákba, hogy meggyőzzön valakit, fontos hogy vállalja a mélybe
evezés kockázatát. Elsőre biztos nem fog sikerülni, de
sokadszorra biztosan.
Vissza
az eredeti kérdésekhez
Mindezek
alapján két állításom van. Az egyik, hogy van olyan politizálás,
ami Jézusnak tetszik. A másik, hogy ehhez saját szavaiból is
vehetünk biztatást. Ha nem így lenne, szóljatok!
Comments
Post a Comment